تمام من

این بلاگ دست کم این فایده را برای من داشته که از نهاد جهان سومی و از سرنوشت شومی که در آن نهفته بودم ژرفتر آگاه شوم.

تمام من

این بلاگ دست کم این فایده را برای من داشته که از نهاد جهان سومی و از سرنوشت شومی که در آن نهفته بودم ژرفتر آگاه شوم.

گاهی اوقات با خودم می گویم که ای کاش حداقل کشوری بودیم بدون پیشینه ، بدون تاریخ چند هزار ساله و بدون فرهنگ و تمدنی غنی که تنها به درد مقالاتمان بخورد و هر گاه بیگانه ای تفریحا پیامی داد با چهره ای برافروخته متنی پرطمطراق بنگاریم و این فرهنگ و تمدن صرفا نمادین را گوشزد جهانیان کنیم که اگر گوشزد خودمان می کردیم چقدر بهتر و موثرتر بود. 

اگر درک می کردیم و اگر گاهی نگاهی به خودمان و این مرز و بوم می کردیم می فهمیدیم که فرهنگ و تمدنی که از آن دم می زنیم نه برایمان نان شده و نه آب ، نه در هیچ کدام از زوایای زندگیمان رسوخ کرده و نه مصادیقش را در هیچ کجا میتوانیم ببینیم.  

تارخ و تمدن و گذشته ی یک کشور همانطور که در صورت فراهم آمدن بستری مناسب می تواند زمینه ساز پیشرفت و توسعه شود می تواند نتیجه ای عکس هم بدهد. اگر بستر مهیا نباشد و اگر استفاده نکنیم همین فرهنگ و تمدن به مثابه دیواری بتونی و در عین حال نامرئی جلوی پیشرفت را سد می کند.....و ما هم که در باد فرهنگ و تمدن خود سالهاست به خواب رفته ایم.  

تمدن ، فرهنگ و تاریخ را مختصرا تفت مینامم و اعتقاد دارم که تنها بلدیم هر کجا مصیبتی و یا حتی فاجعه ای رخ داد این تفت را با گلهائی رنگارنگ اما پلاستیکی بیارائیم و در معرض دید همگان قرار دهیم.   

گاهی اوقات با خودم می گویم که ای کاش نهایت قدمت کشورم را پدربزرگم یاد می داد ، اصلا کاش تاریخ نداشتیم - نه قاجاریان را و نه حتی هخامنشیان را - با جراُت می گویم که نه میدان نقش جهان را می خواهم و نه حتی تخت جمشید را - نه به تاریخ چند هزار ساله مان می بالم و نه به واسطه ی آن به ایرانی بودنم ( البته قبول دارم که هیچ گاه حس ناسیونالیستی قوی نداشته ام ) در عوض سالهاست از دست این اینترنت dial-up لعنتی خسته شده ام. وقتی می شنوم در "آمریکای بدون تاریخ" پسر بچه ای کل آثار خانم madona را در کثری از ثانیه دانلود می کند دیگر حالم از هر چه تاریخ و فرهنگ و تمدن این مدلی است به هم می خورد.  

در نظر من کشورهای جهان اول تاریخی ترین کشورهای جهان هستند و غنی ترین فرهنگها را دارند. مهم نیست دیروز کشف شده باشند یا چند هزار سال پیش ..... مهم امروز آنهاست.   

کاش می دانستیم تاریخ روز قبل ، ماههای قبل و سالیان گذشته نیست. تاریخ امروز است ، فرداست ، آینده است.

نظرات 15 + ارسال نظر
نادیا 25 شهریور 1387 ساعت 12:42

ملت تو ما شدیم کورش والا....

معین 27 شهریور 1387 ساعت 19:23

چه باحال

علی میرجعفری 7 مهر 1387 ساعت 10:50

پیشینه تاریخی مانع پیشرفت و ترقی نمیشه بلکه می تونه به پیشرفت کمک هم بکنه.اینکه ما امروز جایگاه خوبی نداریم رو قبول دارم ولی این دلیل نفی گذشتمون نمییشه.مشکل ما از بی تدبیری و بی کفایتی خودمون در قرون اخیره.و باید وقتی به گذشته های دور نگاه می کنیم قصه بخوریم که حق ما امروز این نیست. کشورهای صنعتی امروز گذشته چند صد ساله خودشون رو اینقدر فریاد میزنن که گوش جهان رو کر می کنه.مثلا متروپلیتن آمریکا رو با نهایت دویست سال قدمت بیشتر از تخت جمشید دو هزار ساله ما تو جهان شناخته شده اس که این مثل بقیه مشکلاتی که گفتی از بی توجهی خودمونه.

همونی که سینی دستش بود 8 مهر 1387 ساعت 13:41

چایساز همیلتونو خوب اومدی...نمی خوامتو تو دلتو خالی کنم ولی از همین الان غصه وقتی رومیخورم که این شبا تموم میشه...قبلیه رو نزار غلط املایی توشه :)

--- 9 مهر 1387 ساعت 11:35

آپ کن تنبل

علی 6 دی 1387 ساعت 01:43

خبری نسیت کجائی

آشنا 6 دی 1387 ساعت 10:38 http://www.faryade88.blogfa.com

سلام
من هم با نظر شما موافقم تاریخ و فرهنگ ما سدی شده برای پیشرفت های ما .
اما چرا باید این گونه باشد این همه پسرفت باید دلیل داشته باشد !

سلام
چرا اینقدر معطل مانده اید. یک چیزی بنویسید ، بخوانیم.
شاد زی

معین 13 دی 1387 ساعت 20:06

فقط حسرت و حسرت و حسرت

بیگانه 15 دی 1387 ساعت 15:55

دلیلی وجود ندارد که تو درست بگوئی و آنچه که نوشتی حتی وجود داشته باشد.
تو ....خود تو جنبه ی اینترنت پر سرعت راداری.....
تاریخ را وسط نکش و بیخودی اینها را به هم ربط نده.

سلام 18 دی 1387 ساعت 18:24

شاید

یه نفر 23 دی 1387 ساعت 16:04

بودن یا نبوودن
مسئله این است

پارس نژاد 24 دی 1387 ساعت 14:36

آقا چرا گاهی اوقات فکر می کنی که {ای کاش پیشینه ی تاریخی نداشته بودیم}.
به جای این فکر الان باید فکر پیشرفت وطنت باشید. همین طور که الان داره پیشرفت می کنه باید شاد باشی که یا در زمان زندگی تو و یا بعد از اون پیشرفت خواهد کرد و لایق خود می رسد...
و هرگز از وطن نا امید نشو و این فکر ها را به سر خود راه نده.
فعلا وضعیت این است و تغییر پذیر است...

موفق باشی.
وطنت رو دوست داشته باشد.
بای...

پیامبر 8 بهمن 1387 ساعت 12:19

فکر کنم بدانم
البته بسیار همینطور است که می گویی
شک نکن به تردید
ما که اتمام حجت نیستیم
...وشاید هم هستیم.
پایان

fafa 24 مهر 1389 ساعت 10:36

قابل تامله...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد